Een op de vier consumenten zegt minder bloemen en planten te kopen vanwege zorgen over gewasbeschermingsmiddelen. Bezorgde klanten pleiten voor strengere regels en meer transparantie. Dat blijk uit onderzoek in vier Europese landen.
De onderzoeksresultaten zijn gepresenteerd door Bloemenbureau Holland en onderzoeksbureau Kantar in het webinar ‘Consument & Duurzaamheid’. Het onderzoek is gedaan onder consumenten in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Of consumenten hun gedrag echt aanpassen, dat is met dit onderzoek niet te zeggen.
Nederlandse consumenten zijn het meest bezorgd over gewasbeschermingsmiddelen, CO2-uitstoot en stikstof. In Duitsland en Frankrijk zijn de zorgen meer gericht op watergebruik. Consumenten in het Verenigd Koninkrijk zien in het gebruik van veen het grootste probleem.
Volgens de onderzoekers moet de sierteeltsector het vertrouwen van consumenten versterken. Daarnaast moet de keten laten zien welke stappen worden gezet naar een duurzamere productie. ‘De consument wil graag blijven genieten van bloemen en planten, maar wel met een gerust hart’, concluderen de onderzoekers.
Artikel komt van Nieuwe Oogst.