PAN Nederland haalt de argumenten onderuit waarmee vakblad Nieuwe Oogst een advertentie weigerde waarin boeren gewaarschuwd worden voor landbouwgif. Volgens PAN worden de boeren en hun gezinnen daar zelf ziek van. Nieuwe Oogst wilde een advertentie van die strekking niet plaatsen omdat die vol zou staan met onwaarheden. PAN kraakt die argumenten.
PAN Nederland is een pesticide actie netwerk dat waarschuwt tegen de gevolgen van landbouwgif. Samen met de Parkinson Vereniging stelde PAN een advertentie op om boeren te waarschuwen voor hun eigen landbouwgif. Dat wordt gebruikt om kruiden en insecten te doden ten behoeve van hogere opbrengsten. Er is echter steeds meer bewijs dat boeren en gezinnen daar zelf het eerste ziek van worden. In Frankrijk is dat al wettelijk bepaald. In Nederland is de giflobby nog aan de winnende hand. Het gif – zo zegt Frankrijk inmiddels – tast het zenuwstelsel aan, daar krijg je neurologische ziekten als parkinson van.
Mary Hartkamp uit Dalfsen heeft parkinson. Ze is er zo goed als zeker van dat dat te maken heeft met haar verleden op een loonbedrijf. We interviewden haar daar al eerder over. Ze wilde toen liever niet met haar eigen naam genoemd worden. Inmiddels heeft ze besloten wel met naam en toenaam haar verhaal te doen. Hartkamp vroeg Nieuwe Oogst waarom ze de advertentie weigerden en kreeg verrassend genoeg niet van advertentieverkopers antwoord, maar van de redactie. Dat verstevigd het vermoeden dat bij Nieuwe Oogst redactie en advertentieafdeling nauw verweven zijn, zoals dat bij vakbladen wel vaker aan de hand is. Ze bestaan immers op basis van hun adverteerders. Het is niet onlogisch te denken dat je die dus naar de mond praat.
Lees het hele artikel hier.